söndag 22 juli 2012

Citronkaka med lemoncurd och marängtäcke



I fredags bjöd jag mina kollegor på lite hembakt fika, en citronkaka med lemoncurd & marängtäcke. Till min besvikelse var kakan inne i ugnen lite för länge och blev då lite torr och det var även lite för lite citronsaft, knappt 3/4 dl hade nog varit perfekt.
Nedan följer receptet på kakan och ni som testar tänk på tiden:) mycket avgörande för slutresultatet.

Citronkaka med lemoncurdoch marängtäcke

175 g smör (mjukt)
2 dl socker
3 äggulor (spara vitorna till marängen)
2 ägg
3 dl vetemjöl
1/2 dl potatismjöl
1 msk marsanpulver
knappt 3/4 dl citronsaft
raspet från 1 citron
1/2 dl mjölk
3-4 msk lemoncurd

Marängen
3 äggvitor + 2 dl socker
Vispa så att det går att vända upp och ner på skålen utan att den rinner ut.

Rör smöret med sockret vitt och fluffigt. Mata ned äggulorna och äggen under omrörning och därefter de torra ingredienserna. Blanda inte smeten för länge efter att mjölet tillsatts. Tillsätt till sist citronjuicen, raspet från citronen och mjölken. Smörj och bröda en springform ca 23 cm. Fördela smeten och skeda i lemoncurden fläckvis.
Grädda i ugnen175 grader ca 20 min ta sedan ut kakan och lägg på marängen och sätt in i ugnen igen ca 15-20 min till. Grädda längst ner i ugnen. Testa med en sticka för att se om kakan är färdig. Riv sedan lite citronskal på marängen och servera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar