måndag 30 juli 2012

Nannbröd och indisk mat med familjen




Efter gårdagens utflykt till Skara Sommarland var det skönt med en hemmadag, barnen fick leka med kompisar och vi måla färdigt våra projekt. Var länge sedan vi åt Indiskt så hittade ett gott mat recept på en indisk kycklinggryta som jag gjorde om lite och blev såååå gott. Till detta gjorde jag naanbröd några med vitlök och några neutrala, nedan följer receptet på naanbrödet. Tyvärr kan jag ej lämna på indiska kycklinggrytan då jag inte har hade några mått utan bara tillsatte efter smak...

Naanbröd 6 st små

25 g jäst
1,5 dl fingervarmt vatten
1 msk honung
1 tsk socker
1 msk olivolja
1 dl matlagningsyoghurt
Salt
vetemjöl

Börja med att blanda jäst med vatten tillsätt honung socker olivolja och tillsist mjöl, låt degen var lite lite kletig bättre att tillsätta mjöl i efterhand. Låt jäsa i ca 30-40 min, dela sedan i 6 lika delar och kavla ut i så runda former som möjligt ca 1/2 cm tjocka. Värm en stekpanna har du 12 så 10 (prova dig fram) lägg lite lite olivolja i panna och lägg på brödet bryn lite på varje sida så att det blir färdigt. Pensla med olivolja i efter hand eller under tiden, vill du ha vitlökssmak blanda smält smör med pressad vitlöt och pensla på när du lägger på brödet i stekpannan. Servera med indisk maträtt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar