måndag 26 november 2012

Hemmbakta pepparkakor




Då var årets pepparkakor färdigbakta. Det blev väldigt många med tanke på hur mycket deg jag och barnen åt hela tiden, men det går ju inte låta bli. Det är ju så gott med pepparkaksdeg. Det blev i år bra smak på pepparkakorna. Utgick från en grundrecept som jag sedan gjorde om lite. Började exprimentera förra året och i år mmmm så gott det blev. Men som vanligt slutar det med att jag står ensam kvar och får göra de sista. Nedan följer mitt recept på pepparkaksdeg....

Therese pepparkaksdeg

2 dl ljus sirap
2 1/4 dl socker
1 stort ägg
200 g smör
4 tsk malda nejlikor
2 tsk mald kanel
1 1/2 tsk bikarbonat
1 1/2 tsk mald pommerans
ca 6-8 dl vetemjöl

Börja med att smäla smör, sirap och socker i en kastrull. När det smält rör om tills det svalnar och tillsätt då ägget och rör om. Blanda bikarbonat med lite vatten tillsätt smörblandningen och rör om tillsätt övriga kryddor och rör om. Tillsätt sedan 6-7 dl vetemjöl. Rör runt ordentligt och sätt i kylen över natten. 1-2 dl vetemjöl använder man vid bakningen. Får pepparkakorna för mycket mjöl blir de inte bra. Kavla så tunt som möjligt och tryck ut valfritt mönster. Grädda mitt i ugnen 200 grader i ca 5-8 min. Tiden beror på vilken ugn man har. Lycka till !!!!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar