söndag 9 december 2012

Tilltugg innan maten



 
I fredags var mannen i Stockholm och då passade jag på att bjuda hem lite mammor och barn på plock före maten. Det blev pepparkaksgrissini och hembakta pepparkakor med ädeloströra, olika fyllningar i tunnbrödsstubbar, skinksnacks och räkröra på kex. Nedan följer recept på de olika snacksen
 
Skinksnacks
1rulle kyld smördeg
1 förpackning parmaskinka
1 dl hackad basilika (jag använde frusen)
1,5 dl riven parmesanost
1 ägg
1/2 röd chillifrukt
 
Rulla ut smördegen och kavla den lite. Kärna ur och finhacka chillin och fördela på smördegen, Lägg sedan på skinkan, basilikan, och parmesanosten. Vik smördegen dubbelt. och skär i längder som man sedan snurrar. Hit kan man förbereda. Innan man sätter in dem i ugnen på 225 grader penslar man dom med ägg. Grädda mitt i ugnen ca 12 min. Serveras ljumna men är lika god kalla. Jag har testat både och.
 
Pepparkaksgrissini.
Färdig pepparkaksdeg eller deg som man själv gjort
Rivet apelsinskal i om man vill.
 
Grädda i ugn precis som man gör när man gör pepparkakor och låt svalna.
 
Ädeloströra
140 g Ädelost
1 - 2 dl Creame fraiche
lite peppar
 
Blanda samman ovanstående ingredienser, börja med 1 dl creamfraiche och smaka sedan av. Det är olika hur man vill den ska smaka.
 
Räkröra till kex
 
Räkor i lake en burk
Majonäs
Matyoghurt
Dill
Rödlök
Rivet citronskal
Salt
Rom till dekoration
 
Här har jag tyvärr inga mått på hur mycket jag använt utan smakat av efterhand.
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar