söndag 1 september 2013

Twix icecream bars



 
Igår hade vi vår årliga kräftskiva hos oss och som vanligt sprang tiden iväg alldeles för fort. Det blev en härlig kväll med en massa skratt. Som vanligt gillar jag att testa göra nya sötsaker och hittade nedanstående recept på en blogg (la till lite vaniljsocker i receptet då jag tycker om att man känner av vaniljsmaken ordentligt). Otroligt goda och men mäktiga så behövs ingen stor bit för att stilla sötsuget.
 
Twix icecream bars
 
Botten
 
125 g smör
4 dl mjöl
2 msk socker
en nypa salt
 
Fyllning
 
Dulce de leche
 
Vaniljglass
 
4 dl grädde
1 vaniljstång
3 äggulor
2 dl socker
1 msk vaniljsocker av bättre kvalitet
 
Choklad överdrag
 
200 g mjölkchoklad
eller
O´hoj Hard Topping
 
Blanda samman ingredienserna till botten och tryck ut i en form, jag valde 2 brödformar och grädda i 175 grader i ca 20 minuter. Tag ut och ställ i kylen ca 20-30 min. Häll sedan på rejält med dulce de leche. Jag tog en liten burk dulce de leche till varje form. Ställ i kylen igen och gör under tiden glassen. Vispa äggulor och socker pösigt. Vispa grädden tillsammans med vaniljsockret och fröna från vaniljsstången. Vispa lätt. Blanda samman bägge skålarna och häll sedan glassen över formarna och ställ i frysen i 5 timmar. Smält chokladen precis innan den ska serveras eller häll på O´hoj Hard Topping, blir precis lika gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar