söndag 12 januari 2014

Valnötsbiffar med cashewnötssås

 
Det är alltid kul att testa nya annorlunda maträtter. I lördags (igår) gjorde jag valnötsbiffar för första gången. Det är inte särskilt svårt men man måste planera lite då valnötterna ska blötläggas i ett par timmar. Till valnötsbiffarna gjorde jag en cashewnötssås.
 
Finns säkert andra såser man kan ha till men det blev mycket lyckat med denna sås till och självklart en god sallad med solroskärnor och festaost mm till. Mmmmm.... en rätt helt i min smak. Nedan följer mitt recept på valnötsbiffar och cashewnötssås.
 
Valnötsbiffar a là Therese (5 st)
 
5 dl valnötter
2 morötter
1 rödlök
1/2 stor pressad vitlök
184 g champinjoner (jag valde burksvamp)
Gräslök
 
Börja med att blötlägga valnötterna i ca 5-6 timmar. Mixa sedan valnötterna till en slät smet, jag använde mig av en stavmixer men är säkert smidigare med en matberedare. Finhacka rödlöken och häll i bland valnötsblandningen och kör med stavmixern. Tillsätt sedan de finrivna morötterna, gräslök, svampen och den pressade vitlöken. Mixa samman till en slät smet. Forma till biffar och lägg på bakplåtspapper. Sätt dem mitten av ugnen i 50 grader i 1,5 timme höj sedan temperaturen till 150 grader i 45 min. Se till så att de inte bränns. Jag kollade mina biffar hela tiden ville ha en ganska hård yta och mjuka inne, så lite efter tycke och smak. De ska få en fin yta, inte bränd. Vill man inte ha dem mjuka i mitten ska de stå i ugnen ca 5 timmar i 50 grader. Jag tyckte det blev supergoda på mitt sätt, men finns säkert olika varianter och recept på valnötsburgare. 
 
Cashewnötssås
 
Cashewnötter
Creamefraiche
Några droppar citron
Peppar
 
Tyvärr har jag inte mängder på detta. Jag provade mig fram, så testa er fram. Lite efter tycke och smak. Börja med att mixa cashewnötterna tills det är som pulver, tillsätt därefter resten av ingredienserna. Smaka av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar