onsdag 26 februari 2014

Jordnötskaka

Jag var riktigt baksugen för ett par dagar sedan (vilket inte är ovanligt) och ville då använda något jag hade i skafferiet eller kylen. Jag hittade en burk jordnötssmör som jag bara hade använt lite av häromdagen så hmmmm..... det finns ju massor man kan göra med jordnötssmör. Men efter lite funderande blev det dessa fantastiska jordnötskakor. Det går inte att bara ta en bit man måste ha en till. Jag gjorde en halvsats först med små bitar men de blev inte långvariga i kylen.....                                          Nedan följer receptet på dessa fantastiska jordnötskakor
 
Jordnötskakor
 
1 burk jordnötssmör
1 liter cornflakes
0,75 dl socker
1 dl sirap
2 tsk vaniljsocker
1 1/2 - 2 dl kokos
250 g mörk choklad
 
 
Häll i jordnötssmör, socker och sirap i en kastrull. Låt det smäla samman, lägg sedan i övriga ingredienser och blanda runt väl. Ta av från plattan när du fått en bra blandning och tryck ut i en bakplåtsklädd form ca 20 x 30 cm. Ställ in i frysen och smält under tiden chokladen över vattenbad.
Häll chokladen över jordnötssmeten och ställ återigen in i frysen. Låt stå ca 1 timme, tills chokladen stelnat. Skär sedan i önskade bitar. 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar