lördag 2 augusti 2014

Citronmuffins med lemoncurd













Ibland behövs frysen fyllas på och i min frys finns nu dessa underbara saftiga citronmuffins med lemoncurd i. Passar utmärkt till kaffet eller varför inte till ett glas hemmagjord saft.

Citronmuffins med lemoncurd  Ca 12 st stora

150 g smör
2 dl socker
2 ägg
skal av en stor citron
saften av en halv stor citron
0,75 dl mjölk
3 dl vetemjöl
1,5 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
Lemoncurd

Vispa smör och socker pösigt. Vispa ner ett ägg i taget. Rör ner citron och mjölk. Blanda mjöl, vaniljsocker och bakpulver i en bunke och rör ner i smeten.

Ta sedan fram muffinsformar och fyll i lite av smeten, klicka sedan i ca 1 tsk lemoncurd och fyll sedan återigen med smet. Jag använde en muffinsplåt som jag satte formarna i, då jag ville ha runda fina muffins. Grädda i 200 gr i ca 12-15 min.
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar