söndag 22 februari 2015

Kexchoklad med nutella


Söndag och ledig tid över på eftermiddagen innebär lite bak här hemma. Länge velat testa och göra egna kexchoklad då jag läst att det inte är så svårt. Idag blev den dagen.... 

Wow säger jag bara, så fantastiskt goda !!!

Jag har ett nyårslöfte om att inte äta godis förrän till påsk och har lyckats hålla det, men idag var jag bara tvungen att provsmaka och ångrar det inte.... Intalar mig lite att det är ju rån i så inte riktigt rent godis... :)

Kexchoklad med nutella

 12 st Smörgåsrån
0,75 dl nutella
50 g mjölkchoklad

175 g mjölkchoklad 
1,5 msk matolja/rapsolja

Börja med att smälta 50 g mjölkchoklad i ett vattenbad. Blanda samman nutella och den smälta chokladen i en skål. Låt svalna något. Bred sedan på nutella krämen på ett smörgåsrån och lägg sedan ett rån ovanpå, bred återigen på nutella krämen och ett lager till. 3 lager nutella kräm blir det och avsluta med ett fjärde rån övererst. Ställ sedan in de färdiga rånen i frysen 15 min.

Ta ut rånen och dela rånet i 4 delar. Ställ sedan i frysen igen och smält under tiden 175 g mjölkchoklad. När chokladen smält rör i oljan och blanda väl. 

Ta nu fram rånen i frysen och doppa en och en i chokladen, använd gärna en tång när du doppar. Lägg på bakplåtspapper och ställ sedan in i frysen en stund igen. Lägg sedan de färdiga kexchokladen i en burk och ha i kylen för att plocka fram till fikat / kaffet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar