torsdag 14 maj 2015

Kak klubbor med strössel


Igår hade jag lovat barnen att de skulle få göra sin egen fika och det blev en succé. Detta roliga tips hittade jag på sötasaker.com/amelia av en slump. Tyckte det lät som ett lagom stort pyssel för en fika och hade det mesta hemma.

Detta behöver du

Kex med fyllning (jag valde kladdkaka ballerina)
200 g mjölkchoklad (hackad)
Ca 2 msk kokosolja
Glasspinnar (finns på panduro)
Valfritt strössel eller nötter

Börja med att lägga i kokosolja i vattenbad låt smälta. Lägg sedan i den hackade chokladen och rör försiktigt runt och låt det smälta. Jag hade lite problem med att få pinnen att fästa så jag öppnade kexen la lite smält choklad och sedan la jag ihop dom och in i frysen. De är mycket lättare att arbeta med om man gör på detta sättet, annars är risken att kakan faller sönder när man doppar den i chokladen så in i frysen ca 5-10 min. Doppa sedan i chokladen (när den är smält låt svalna något) och doppa i valfritt strössel. Låt svalna på galler och sedan i kylen en kort stund innan servering. Fikan är klar!!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar